maandag 8 februari 2010

Open Library, de ultieme internetbieb



Het onvolprezen Internet Archive is initiatiefnemer van de Open Library. Ik was er vanaf gisteravond nog niet bekend mee, totdat ik een tweet van Edwin Mijnsbergen las. Doelstelling van het project is een webpagina per ooit uitgebracht boek te realiseren. Tot op heden is er informatie over 30 miljoen boeken bij de makers terechtgekomen, waarvan 20 miljoen al via de site vindbaar is. Vanzelfsprekend moet een zodanige digitale bibliotheek voldoen aan zware technische eisen. Daarom is er een volledig nieuwe databasestructuur ontwikkeld. Gebruikers, uiteenlopend van individuen tot bibliotheken, kunnen gebruikmaken van een wikistructuur om informatie toe te voegen of aan te passen. De betiteling open heeft daarom betrekking op de onderliggende software, de data, de documentatie en toegang tot de site. En dat is prijzenswaardig.

[update 8 februari 21:21: Ik was één van de belangrijkste pluspunten van de Open Library vergeten te noemen. Ondanks de initiatieven die onder andere Google ontplooit op het gebied van massadigitalisering- en ontsluiting lijkt het me logischer dat een openbare (internet)bibliotheek wordt beheerd door een onafhankelijke non-profit instelling dan door een commerciële partij].

2 opmerkingen:

Unknown zei

Leuk dat je het hebt opgepikt. Bevestigt toch dat het soms best goed is om dingen nog eens de revu te laten passeren. Soms heb je indruk dat je te veel in herhaling vervalt maar ik ben nu toch weer blij dat ik het gedeeld heb.

hartelijk dank!

Jeroen de Boer zei

Goh, dat gevoel heb ik ook een beetje: in herhaling vallen;-) Alles voor de goede zaak!

Een reactie posten