vrijdag 19 maart 2010

23 dingen #8: online kantoortoepassingen


Zelfs online kantoortoepassingen zullen die vreemde menselijke behoefte alles uit te willen printen niet volledig uit de wereld helpen. Het maakt immers niet uit of de server nu locaal of in een ver land opgesteld staat: via het web is alles bij de hand. Het online werken kan echter wel een bijdrage leveren aan het terugdringen van het maniakale uitprinten van notities, aantekeningen en verslagen. Door gezamenlijk online aan een document te werken is het immers geen noodzaak meer collega's te voorzien van papieren exemplaren die, voorzien van krabbels, weer geretourneerd worden. 

Zelf ben ik een tevreden gebruiker van bijvoorbeeld Dropbox. Ik heb er bijvoorbeeld documenten opgeslagen die me altijd van pas kunnen komen, zoals kopieën van belangrijke persoonlijke documenten. Omdat ik ook de iPhone-app van Dropbox gebruik liggen ze daardoor altijd binnen handbereik. Het delen van mappen is met de autosyncfunctie is groot plezier, zowel voor werkdocumenten als het uitwisselen van muziek. Jammer genoeg is er nog geen koppeling met Google Docs, al las ik onlangs dat ik daarin niet de enige ben, dus dat is hoop ik een kwestie van tijd.

En nu Google Docs gevallen is: ook daarvan ben ik een enthousiast gebruiker. Zowel thuis als op het werk maak er vaker gebruik van dan de tekstverwerker op mijn computer. Zeker in vergelijk met de Windowsomgeving op de werkplek vind ik het gebruiksgemak van Google Docs groter, zowel qua look and feel als wat betreft het delen van documenten. En zolang MS Word niet op een normale wijze ODF en PDF ondersteunt blijft het in mijn ogen sowieso een inferieur (en buitensporig duur) product.


2 opmerkingen:

Maartje zei

Klopt het dat je voor dropbox eerst iets moet downloaden voor je het kunt gebruiken?
Ik vind het opslaan in de wolk wel een goed idee om documenten te delen en onder handbereik te houden. Van Google docs vind ik het nadeel dat de opmaak in een ander programma gemaakt deels verloren gaat. Binnen Google docs zijn er ook veel minder opmaakmogelijkheden dan binnen Microsoft Word of Oppen Office Writer. Het is volgens mij vooral geschikt voor zakelijke documenten, notities e.d., maar niet voor presentatiematerialen met allerlei speciale opmaak erin. Wat je zegt: het ondersteunen van ODF en PDF is natuurlijk wel een groot voordeel, ook voor gebruik in de bibliotheek.

Jeroen de Boer zei

Voor Dropbox moet je inderdaad eerst iets downloaden voordat je een shared folder op je computer kunt aanmaken. Daarna werkt het echt uitstekend. Je hoeft alleen maar een document in de map te slepen/te verwijderen en hij synct dat gelijk met de map op het web. Omgekeerd vanzelfsprekend ook.

Een reactie posten