vrijdag 12 maart 2010

23 dingen #7: Twitter


Een van de bekendste landelijke succesverhalen van Twitter is ongetwijfeld de uitgave van Erwin Blom's Handboek Communities. Door de toekomstige lezers deelgenoot te maken van het schrijf- en uitgaveproces wist hij een groeiende groep volgers aan zich te binden. Dit leidde er onder andere toe dat het boek erg goed verkocht. Blom doet het succesverhaal zelf uit de doeken in onderstaande presentatie.


Zelf Twitter ik graag (en volgens sommigen veel). Critici die beweren dat Twitter slechts fungeert als een verpakte soort van zelfbevlekking of alleen een uitlaatklep is huisvrouwen die klagen dat hun koffie te heet is hebben het niet begrepen (en waarschijnlijk ook niet geprobeerd). Behalve het feit dat nieuws zich razendsnel via Twitter verspreidt, ontsluit de feed (die je vanzelfsprekend zelf bepaalt) ook bronnen die je anders moeilijk of niet zou bereiken. Niet omdat het onmogelijk is, maar puur omdat het zich vanwege allerlei redenen buiten je blikveld bevindt. Daardoor is het elke dag weer een verrassing wat er aan nieuws en wetenswaardigheden voorbij komt.

Over onderwerpen die mij interesseren (auteursrecht, muziek, open source- en standaarden, netneutraliteit en aanverwante zaken) probeer ik zelf een interessante feed de wereld in te sturen. Daarbij maak ik gebruik van de twitterkoppeling binnen mijn RSS-reader, berichten die via Twitter zelf komen, zaken die je tijdens het surfen tegenkomt of berichten die ik zelf op mijn blog heb geschreven. Daarop krijg ik van tijd tot tijd leuke reacties, of ik zie dat mijn tweets door lezers geretweet worden (wat bijvoorbeeld weer leidt tot nieuwe volgers of blogbezoekers).

De kracht van Twitter vind ik tot slot dat het perfect functioneert op een smartphone. Zelf gebruik ik daarvoor Tweetie en Tweetdeck op de iPhone. Omdat het gaat om korte tekstberichtjes vraagt dat nauwelijks bandbreedte, waardoor het ook buiten G3- of wifibereik goed twitteren is.

3 opmerkingen:

Maartje zei

Duidelijke en herkenbare omschrijving van de manier waarop je gebruik maakt van Twitter. Op een zakelijke manier je interesses delen trekt passende volgers aan die ook weer reageren waardoor je een vruchtbaar geheel krijgt. Ik vind het voorbeeld van Erwin Blom wel heel sterk zeg. Ik had dat nog niet gehoord.

Jeroen de Boer zei

Het Handboek Communities lijkt me erg leuk voor jou, al was het alleen maar dat je bevestigd wordt in de voordelen die sociale media hebben. Ik heb mijn exemplaar nu even uitgeleend aan een gezamenlijke collega, maar daarna kan je hem vanzelfsprekend van me lenen! Blom heeft het trouwens ook als gratis download beschikbaar gesteld. Kijk maar even op zijn blog.

Maartje zei

Ik wil hem wel eens lenen.

Een reactie posten